måndag 22 juli 2013

Linn Mårdstam

Veckorna går som vanligt med snabba steg och det är återigen dags att tipsa dig, kära läsare, om ett guldkorn inom den kristna musiken. Jag har tagit det som en utmaning att hitta kristna artister som motsvarar andra ickekristna artister. Igår frågade jag en väninna vad hon lyssnar på nuförtiden. Hon sa att hon gillar svenskt och lugnt. Hon nämnde några klassiker som Lars Winnerbäck, Håkan Hellström och Lana Del Rey. Efter en stunds tänkande tipsade jag henne om dagens stjärna - Linn  Mårdstam. Men för att mer specifikt matcha Linns musik skulle jag personligen säga Lisa Ekdahl och Veronica Maggio.

Linn är en småländsk kvinna som nu befinner sig i Stockholm. Hon har hittills publicerat ett album som så fyndigt heter "Den första skivan". Den musik hon gör är inte helt lättlyssnad, men oerhört genomtänkt. Det kan vara lite knepigt att placera musiken i en genre. Spontant skulle jag säga singer song writer, pop, eller varför inte bara genren Mårdstam. Till skillnad från Lana Del Rey har Linn valt att publicera ett mycket avskalat album utan speciellt många sidoeffekter. Hon skriver om just detta på hennes hemsida, att musiken är enkel. Hennes förhoppning är att låta skivan ha samma sound som en mindre spelning. På grund av detta blir musiken personlig och jag kan tycka det känns som om Linn sitter vid pianot i vardagsrummet tillsammans med mig.

Trots den avskalade musiken är den som jag skrev, genomtänkt. Det märks att bakom varje låt finns många timmars arbete. I sångerna sjunger hon till oss om korset och livet i Kristus. Att bekänna synd, låta Jesus gå först och att få en uppväckt ande.

"Den första skivan" består av 10 låtar som passar för olika skeenden i livet. För vart vi än befinner oss är Jesus vår mittpunkt och gemensamma nämnare. Jag hoppas att du kommer uppskatta Linns musik lika mycket som jag gör. Och tillsammans ser vi fram emot nästa skiva.

Jag har tyvärr inte hittat något bra youtubeklipp med hennes musik. Men du hittar den lätt själv på spotify, eller så köper du hennes skiva via hennes hemsida http://linnmardstam.se/

Som du ser här till höger kan du rösta på vilket musiktips du tyckt bäst om av de senaste fyra inläggen. Passa på att göra din röst hörd!

På återseende,

- M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar