måndag 29 juli 2013

The Royal Royal

För en del av oss i vårt avlånga land har det varit årets bästa sommardagar. Här i Uppsala har solen strålat och jag har tagit ett antal dopp i sjön tillsammans med min 7 månaders son. Han stormtrivs och ångar på i sin lilla badring. Som alla vi svenskar vet blir livet lite enklare på sommaren, men vad vore en sommardag utan en guldkant av musik som perfekt inringar dagen? Senare när vargavintern inte tycks släppa greppet kan man smyglyssna på dessa underbara sommarlåtar och förnimma värmen, lukten och smaken av jordgubbar med förstaklassig gräddglass. Mina sommardagar blir ackompanjerade av två bröder som tillsammans utgör gruppen The Royal Royal.

Nathan och Gabriel Finochio gör helt sin egna grej, men med stil och på ett inspirerande sätt. De är uppväxta i ett pastorshem i Kanada
där musiken fick vara levande. Det ena ledde till det andra och förra året släppte de ett album i två varianter. Ett bra ord för att beskriva musiken är rolig. Det sprudlar av glädje och jag sjunger gärna med. Deras texter är lätta att lära sig och bärs av den väl sammanvävda musiken.

Jag berättade förut att jag försöker matcha de jag skriver om med "icke-kristna" band. Det är svårt att rättvist jämföra The Royal Royal med någon annan. Om möjligt kanske Passion Pit, men det är ändå inte klockrent... Musiken de skapar är alltså en form av pop, men med helt klart en unik touch, och kanske ett lite mer cleant sound än Passion Pit.

På youtube finns ett flertal videos med The Royal Royal. Men de är alla akustiska och i spännande utomhusmiljöer. Jag tycker att man i det avskalade möter bröderna och får en bild av vilka de är. Att de är precis som du och jag, men till skillnad från mig med en fantastisk musikalisk förmåga och vackra sångröster.

Deras musik är i vilket fall en ren lovsång och hyllning till vår allsmäktige Gud. Den passar perfekt till varma, roliga, soliga, busiga, sköna sommardagar.

Önskar er en fortsatt härlig sommarvecka!

- M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar