måndag 12 augusti 2013

Harald Høidahl

Idag ska jag dela med mig av ett av mina absoluta favoritalbum. Ni vet, det är ett sånt där album som jag återkommer till. Jag kan alla texterna och spontana "ooh's" och "aah's". Det är ett album som jag böjt mina knän till, gråtit till, klämt i så taket lyfter och hoppat och dansat runt till. Det är helt klart ett album som tåls att lyssnas på. Jag gör det i perioder och har nu en sådan period. Denna gången började det med att jag satt med min son och hans högt älskade snuttefilt. Vi hade en sån där gosig stund man längtar efter när dagen börjar gå mot sitt slut. Vi lyssnade då på detta album och han blev alldeles lugn. Jag sjöng med i sångerna för honom i säkert en halvtimme och vi gosade, prisade Gud och njöt av musiken.

Som du kanske förstår så delar jag med mig av en av mina käraste musikskatter. Men vad är en glädje om den inte delas? För en del av er är sångerna välbekanta, likaså artisten. Speciellt för er som bor här i Uppsala, då han ledde lovsången på Livets ord under en tid. Han är norsk och har släppt ett antal lovsångsalbum, jag talar såklart om Harald Høidahl.

Albumet som toppar min favorit lovsångslista heter helt enkelt "Lovsånger". Trots Haralds norska härkomst sjunger han på svenska. Den är liveinspelad på Livets ord, tillsammans med några andra som leder lovsången där. Han har också tagit hjälp av stråkinstrument vilket ger musiken en mjuk och vacker framtoning. Som du säkert förstod i inledningen av inlägget är albumet för olika stunder i livet. Det finns vackra lugna toner såväl som sånger att klämma i för full hals med.


Det är sparsamt med uppdaterad information om Harald ute i etern. Jag vet däremot att han inte längre leder lovsång på Livets ord. Men att han fortsatt att lovsjunga Gud. Han släppte i år en ny singel "Herren ska komma över sitt folk". Jag vet däremot att han tidigare spelade i ett band som hette "Zum". Om du gillar lite skramligare men genomtänkt musik så rekommenderar jag dig att lyssna på albumet "Popagenda". Ett lite mer välsjunget och välspelat alternativ till Tekla knös.

God lyssning, vi hörs nästa vecka!

- M

ps. Skapar du eller någon du känner musik? Tipsa mig gärna! musikbloggen@premierradio.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar