måndag 9 september 2013

Eklesia

Kära läsare och Premiers lyssnare, vad roligt att ni är så många som tyckte om Haralds musik. Jag är så glad när jag kan få dela med mig av mina favoriter. Idag ska jag dela med mig av ytterligare en favorit. Dock är det en lite nyare tillkomst i min musiksamling. Som vi alla vet blir samhället allt mer digitaliserat, likaså musiken. Guds ande är inte begränsad till en viss typ musik utan hans namn bör och kan bli förhärligad inom alla stilar.

Dagens musik är skapad av en man jag träffade för några veckor sedan, Robin Bergman. Han gör sin musik tillsammans med sin kyrka Eklesia. En brinnande och andefylld husförsamling i Örebro. Musiken är inte bara proffsigt gjord och skön att lyssna på, det är lovsång. Lovsång i en electro, house, dubstep tappning. När jag pratade med Robin sa han att de vill visa på ett nytt sätt att lovsjunga Gud. De menar att lovsång är till för alla och att det kan komma i olika former.

Eklesia har haft olika lovsångsgudstjänster i kyrkor och de hade också en sådan kväll på Frizon i år. Robin berättade vidare att när de hade haft en sådan gudstjänst hade han fått prata med några efteråt. De hade sagt till honom att de egentligen inte gillade lovsång pga musiken. Men att de nu kände sig fria att prisa Gud i den stil som de känner sig hemma.

Så jag hoppas att du inte bara lyssnar och tycker att det var kul med nytt. Utan att också du kan få stämma in i lovsången och prisa Gud. För Guds närvaro är stark i Eklesias musik.

Robin har hållit på med denna typen av musik sedan han var 12 år. Vilket lett till att musiken han producerar är av första klass. Han har en vacker fru och två små underbara söner och heltidjobb. Jag blev mycket förundrad över att han hinner skapa sin musiken. Vad tacksam jag är att det finns sådana som Robin, som inte låter omständigheterna begränsa honom i sin kallelse!

Vi kan alla behöva påminna oss själva om att inte låta våra omständigheter begränsa oss att utföra Guds vilja i våra liv. Frälsningen är till för oss, men den är också till för att människor runt om oss ska få möta Guds kärlek.

Klicka här för att lyssna på musiken.

- M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar