måndag 30 september 2013

Jamie Lipe

Äntligen får jag tid och ro att sätta mig att skriva. Tyvärr fanns inget sådant tillfälle förra veckan, så desto mer har jag laddat inför denna veckans inlägg. För att kompensera för förra veckans ickeskrivande har jag valt att tipsa dig om riktig dynamitlovsång, nämligen Jamie Lipe.

Jag vågar faktiskt påstå att det är lovsång när den är som bäst. För mig betyder det lovsång där fokuset inte ligger på musiken eller på framträdandet. Utan fokuset är på hjärtat i lovsången. Det är äkta, det är rent. Lovsång av ande och sanning. För, som jag säkert nämnt tidigare, vad är väl det kristna livet om vi inte får vara nära faderns hjärta?

Jamie Lipe är från Texas, USA, och har just ett sådant fokus. I hennes senaste album, The Burning, sjunger hon med en djup hunger efter att få komma närmare Gud. På hennes hemsida berättar hon att hennes livs mening är att prisa och ära Gud, för att han är. Att få ta del av hennes lovsång är riktig dynamit. Det har varit musik för mina intimaste stunder med Herren, de där stunderna man inte skulle byta bort för något. Men Jamies musik har också varit för lugna stunder på bussen (du vet, när man blundar och låtsas att man är själv fast det är en hel skolklass 11åringar omkring en).

Hennes musik är fylld av Guds ord och av ett flöde i anden. Hennes andra album, The Encounter, kom från första början av en lovprisning i tungotalet. Den utmärker sig också då den är just en lovsång utan ord av denna världen.

Hennes två andra album är däremot mer "vanlig" musik. Men varje ord hon sjunger är just med fokus på att ge Gud ära och få möta honom ännu mer.

Är det inte härligt? Vi kommer aldrig nå någon botten eller någon gräns i vår fader. Det finns alltid mer av honom. Låt oss en tid lägga undan alla måsten och göranden. Vi hamnar så lätt i det, trots att det är bra och viktiga saker. Men det kan aldrig bli viktigare än att vi tar en stund nära faderns hjärta. Det är där allting börjar. Sök Gud tillsammans med mig i höst. Sök att komma nära honom, lära känna honom ännu mer. Du kommer bli förvånad över vad Gud har förberett åt dig denna hösten.

Jag kan av någon anledning tyvärr inte lägga upp en låt här. Men du hittar henne lätt på spotify, youtube eller lyssna på alla låtarna på hennes hemsida, www.jamielipemusic.com

- M

1 kommentar:

  1. Yes, finns på soaking listan :) En artist du borde kolla upp Johs Garrels! Frid

    SvaraRadera