torsdag 23 januari 2014

Ecke Bergman



En gång fick jag frågan vad som var typisk svensk musik, och jag hade jätte svårt att hitta något bra. Dansband? Visor? Timbuktu? Håkan Hellström? Inget av alternativen tyckte jag gav en rättvis bild av svensk musik och svensken som står bakom den.

Det var innan jag kom i kontakt med Ecke Bergmans musik. Det är svensk musik, helt rakt igenom. Vi svenskar kan relatera till hans musik både i text, musik och de miljöer som han väljer för musikvideorna. Ecke har varit missionär i Australien bland Aborginerna under två år. Där arbetade han som pilot för att ge hjälp till bättre behövande. Nu har han dock lämnat värmen för en gård i Sverige, där han också spelat in sin musik. 

Han sjunger om livet, som det är. Med och motgång och om Guds goda hand igenom allt. Han skriver att hans önskan är att hans musik ska kunna ge hopp och tröst samtidigt som den påminner lyssnaren om den större perspektivet. 

Ecke skapar således musik som är behaglig att lyssna på, med ett djup att begrunda. Du har hört hans låt "Det är inte försent" på Premier och chanserna är goda att det kommer spelas mer av Ecke. 


Tills nästa gång önskar jag er alla Guds rika välsignelse!

- M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar