måndag 26 augusti 2013

Jim Martinez

Som du säkert är väl medveten om består den kristna musikmarknaden mestadels av rock/pop lovsång. Eller som nästa veckas artist så fint sa, att dagens kristna musik mestadels låter som Coldplay gjorde för fem år sedan. Jag är nog beredd att hålla med om det. I alla fall att den musik som oftast spelas är av sådan art. Den lite mer "alternativa" lovsången får inte lika mycket utrymme, tyvärr. Men det är då denna bloggen kommer in, att få lyfta fram lovsång inom alla olika genrer. Det är därför jag ibland prickar dig och din musiksmak right on, och ibland inte alls. Denna veckans inlägg är just sådan musik, antingen så älskar du den, eller så ställer du dig mer tveksam...
   Innan jag ska skriva ett blogginlägg lyssnar jag helt självklart ganska mycket på musiken. Ikväll lyssnade jag på dagens artist, Jim Martinez och min kära far var hemma. Efter ett tag sa han "nej, jag förstår mig inte riktigt på detta. Det går inte att läsa en bok till den här musiken, det är för olika takter", sedan gick han och la sig i badet.

Jag skriver såklart om Jazz. Jim Martinez är pianist och har publicerat 12 album, varav 4 är jazzversioner av välkända kristna lovsånger. De flesta är instrumentala, men en del är med sång. Han kommer från USA, Californien där han fortfarande bor. Jim har spelat sedan han var 4 år, så då kan vi alla räkna ut att han är en lysande pianist. Men förutom att musiken är av första klass, är det härligt att höra alla dessa lovsånger i en ny tappning. Personligen gillar jag jazz och hoppas därför få höra mer kristen jazz. Jazz som förhärligar Gud till härliga, lite spretiga toner. 




Rösta gärna här till höger om vilket musiktips varit bäst den senaste månaden!
Önskar dig en fortsatt trevlig vecka,

- M

Ps. Kommer ni ihåg den sköna killen med långa dreads som jag skrev om - Dominic Balli? Han lyckades få in så mycket pengar att det blir en till skiva. Det ser vi mycket fram emot! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar