tisdag 29 oktober 2013

Erik Tilling


I helgen åkte jag och min familj till våra kära vänner och vår sons gudföräldrar/andliga förebilder. Det är så gott att ha sådana vänner, som man kan dela livet med. Vänner man inte behöver dölja något för, utan man kan vara precis så som man är. Och hur härligt är det inte när sådana vänner delar samma hjärta, längtan och passion som en själv?
Helgen som varit har alltså varit ovärdelig. Tillsammans med våra vänner fick vi möjlighet att söka Gud, betjäna varandra och andra i andliga nådegåvor. Gud fick verkligen justera mitt fokus i helgen. Vilket han behöver göra titt som tätt, men vilken nåd det är! Att Gud, den allsmäktige, har en plan för mitt liv!

Jag har verkligen fått vara i vår faders armar och blivit påmind om hans outgrundliga kärlek till mig, hans dotter. Så av erfarenhet kan jag frimodigt säga att det är den absolut bästa platsen att vara på. Nära Gud, bara umgås.

Helgens erfarenheter förde min tanke till dagens artist Erik Tilling, eller kanske främst en låt som han gjort, "Intill dig". En låt som just handlar om att få vara nära vår Herre.
Erik har du med största säkerhet hört spelas på Premier. Om du frågar mig är han en av de viktigaste samtida låtskrivarna i Sverige. Han har skapat ett nytt uttryck i lovsången. På hans hemsida kan vi läsa att han är, som många av oss andra, uppväxt i en frikyrkoförsamling. Där spelades mycket lovsång, men det var mycket "lov, pris, ära och allt är toppen". Och visst är vår Gud suverän, men ibland är livet av en annan art. När Erik själv gick igenom en sådan period i livet berättar han att han levde i psaltaren. Vilket också varit en stor insipirationskälla för den musik han skapar. Det märks tydligt då hans texter uppmanar till eftertanke, och total förtröstan på Herren i livets alla säsonger.

Det viktiga för Erik är inte uttrycket i lovsången, utan att där ges utrymme för ett gudsmöte. Vilket jag personligen måste säga att det verkligen finns utrymme för det. Erik Tillings musik är en av mina favoriter när jag ska gå in i stilla bön och gemenskap med vår Herre. Ofta väljer jag just hans musik då den är äkta, och jag kan låta hans texter bli mina egna böner.

Men förutom att det är just äkta, så är det vacker musik att vila öronen på. Erik står för allt skapande och gitarrspelande, men han överlåter sången till andra.

Jag uppmuntrar dig att lyssna på Eriks musik och ta till dig av texterna. För du är menad att leva i en nära gemenskap med Gud. Det är verkligen den bästa platsen att vara på. Gud säger själv i bibeln att vi ska smaka och se att han är god. Så oavsett om det var länge sedan eller alldeles nyligen du umgicks med honom så sätt av lite tid ikväll. Kvalitetstid bara för dig och din pappa. Du kommer inte ångra dig.

- M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar