måndag 4 november 2013

The Vespers



Godkväll!

Veckorna går ibland för fort. För mig har måndagskvällarna blivit en påminnelse om det. Känns som att det inte alls var länge sedan jag skrev om The Royal Royal och om hur härlig sommaren var! Samtidigt som sommaren känns som ett minne blott.
Som du säkert förstår har jag vissa gånger bestämt mig långt innan måndagen att jag ska skriva om en artist. Och ibland är det inte alls lika solklart. Vilket gör det hela mer spännande. Min ambition är dock att presentera musik som du inte hört förut.

Ikväll ska jag presentera ett band för dig som faktum är är helt nytt för mig med. Så jag tipsar lika mycket mig själv ikväll. The Vespers. Ett ungt band med unga artister. De anser sig inte vara ett kristet band, utan ett band med kristna. Deras sound är lite amerikanskt/folkligt, som kan för oss svenskar behövas lyssnas in. Lite som kaffe, om du förstår vad jag menar...

Jag gillar The Vespers stil. Lite flirt med 70-talet. De verkar inte ta sig själva på så stort allvar. Vilket märks i musiken, inte att de driver med sig och sin musik. Utan snarare att de inte anser sig själva som speciellt märkvärdiga. De är ett gäng unga vuxna som vill skapa musik och de sjunger om det som ligger nära deras hjärta, vilket i många fall blir om Jesus. Deras musik är kanske därför inte traditionell lovsång, men därmed inte sagt att de inte sjunger om sanningen.

Bandet består av två bröder och två systrar. Nej, de är inte gifta (jag ställde mig också frågan). Det härliga med syskon är ju att deras röster blir mycket samspelta. De kommer allihop från Nashville, USA. De träffades genom en gemensam vän 2008 och 2009 bildades The Vespers. De har släppt två album och tournerat runt i USA. För att vara ett så ungt band tycker jag (som dock är amatör) att deras musik är välgjord. Ska bli roligt att följa dem och se vilken utveckling The Vespers tar då de med största sannolikhet har många fler album som ska göras i framtiden.

Den låt jag lägger upp här är bara ett axplock. Det behövs att lyssnas på ett antal av deras låtar för att lära känna dem som band. Och du hittar dem enkelt på spotify och youtube.


Jag önskar er alla en härlig vecka och härligt lyssnande!

- M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar