måndag 14 oktober 2013

Trip Lee

Idag ska jag skriva om en artist i en för bloggen ny genre. Jag försöker som bekant vara bred i mina inlägg så att alla kan hitta rätt. Personligen är jag bred i min musiksmak, vilket kanske är en förutsättning för att kunna driva den här bloggen. Däremot är jag kanske inte sådär jätte nischad som en del av er säkert är, så maila mig gärna och dela med er av er spetskompetens!

Idag tänker jag i alla fall skriva om en ung och mångsidig man som skriver böcker om Jesus, predikar om Jesus och rappar om Jesus. Han kallas Trip Lee och har varit "lärling" hos Lecrae, som vi alla är (bör vara :) ) bekanta med. På så sätt har han haft en mycket god lärare i starten av sin rapparkarriär. Han har släppt fyra album sedan 2006. När han tog emot Jesus som sin Herre vid 14 års ålder bestämde han sig för att låta allt han gör förhärliga Jesus. Vilket är något som lyser igenom varje ord han rappar, skriver, talar. Musiken han gör ger ära åt Gud, bygger upp, stärker och skapar liv. Allt detta utan att göra avkall på den där lite tuffare "edgen" som bör finnas i hiphop (om du frågar mig). Så jag uppmuntrar dig att inte bara lyssna på låten, utan lyssna verkligen på texten.

Trip Lee, eller William Lee Barefield III, är en sådan där artist jag önskar att min son kommer lyssna på när han blir äldre. Han är en förebild som vänder sig just till en kanske lite yngre publik. Men precis som jag skrev om i förra veckans inlägg så behöver våra unga bra förebilder som står upp för det som är rätt. Det är faktiskt varför jag började intressera mig så mycket för kristen musik. För jag tycker det är så oerhört viktigt att mina barn får hjälp att hitta uppdaterad, välgjord musik som ger liv. Smaken är som baken delad, vilket båda sakerna Gud antagligen hade en tanke bakom. Därför tror jag det är så viktigt att vi uppmuntrar våra unga att hitta kristna artister inom den musikstil som de har. Speciellt då deras musiksmak inte låter lika behaglig som den vi själva väljer!



Hoppas ni alla får en härligt underbar vecka!

- M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar