måndag 25 november 2013

Stryper

Ja kära vänner, idag tillägnar jag veckans blogginlägg till rocklegenderna Stryper. För, som du kanske inte visste, så släppte de ett nytt album i år - No More Hell To Pay. Och albumet är precis vad du kan förvänta dig av Stryper. Höga toner, gitarrsolon, körande, energiska trummor, Jesussprängda texter.
Det är dock ett något mörkare sound än på tidigare album. Du hittar inga softislåtar på detta album såsom "Calling On You". "No More Hell To Pay" är mer som "To Hell With the Devil" om du känner till den låten.



Däremot hittar du Strypers tolkning av "Jesus Is Just Alright", den som DCTALK gjorde känd.
Stryper består av fyra män, alla födda på det tidiga 60talet. De släppte sitt första album 1984, då klädda i lejonman och trikåer.

Idag, snart 30 år senare, har de lagt trikåerna åt sidan men deras musikalitet är starkare än någonsin. Jag som gillar det lite mer tyngre rockigare tycker helt klart att deras nya album är right on. 
Dock är det inte musik jag kan lyssna på alltid, speciellt när jag behöver tänka klart många tankar. Men när jag behöver lite extra driv själv, som på gymmet så är Stryper perfekt. 

Det jag tycker är bäst med Stryper är att de har så radikala texter. De står för Jesus, för frälsningen och för sanningen. De är inte bara förebilder för kristna rockare, utan har brutit mark också på den generella rockarenan. De är som sagt legender och jag önskar se fler band som är rakt igenom Jesus och rakt igenom rock.

Tyvärr verkar det som att Youtube blivit allt mer restriktiv så jag kan tyvärr inte lägga ut ett klipp här. Men som vanligt är de lättillgängliga på Spotify och youtube.

Hoppas ni alla får en härlig sista vecka i November. Snart börjar julmyset!

- M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar